Perspectiva statutului de viitor chiriaș nu te prea încântă? Desigur, depinde de mulți factori să te bucuri de acest statut, dar există câteva avantaje generale de care poți beneficia.

În cazul în care locul tău de muncă sau studiile necesită deplasări, relocări sau schimbarea orașului sau chiar a țării, te bucuri de mobilitatea și accesibilitatea închirierii unei locuințe unde te poți simți ca acasă. Dacă ceva nu este în regulă sau pur și simplu ai nevoie de schimbare, chiria se poate schimba relativ rapid și fără bătăi de cap, în special dacă alegi să colaborezi cu un consilier imobiliar.

Totodată, piața chiriilor din țara noastră cuprinde o ofertă bogată și variată a imobilelor disponibile pentru închiriere, cel puțin în principalele orașe, de unde îți poți alege și tu chiria ideală.

Fie că ai mai fost chiriaș sau experimentezi acest lucru pentru prima dată, îți recomandăm să acorzi atenție următoarelor 7 întrebări esențiale la închiriere

    Ce include contractul de închiriere?

  • Contractul standard de închiriere ar trebui să conțină următoarele: cuantumul chiriei, perioada de închiriere, cuantumul avansului (dacă există), cuantumul garanției, data la care se face plata chiriei și modalitățile de plată, numărul de persoane care închiriază imobilul și datele acestora (în cazul în care nu vei sta singur), condițiile de reziliere ale contractului. Evită ca una dintre aceste informații să lipsească din contract.

    De la aceste informații standard atât tu cât și proprietarul puteți negocia alte completări. De exemplu, dacă proprietarul dorește să verifice starea imobilului, stabilește contractual frecvența – o dată pe lună, la 2, 3 luni, o dată exactă și un interval orar când îi vei permite accesul.

  • În ce condiții se reziliază contractul de închiriere?

  • Analizează și clarifică orice nelămurire ai avea referitor la clauzele de reziliere ale contractului de închiriere dar și referitoare la modul de prelungire a acestuia dacă intenționezi să stai mai mult decât termenul actual prestabilit.

    Verifică ce termeni de notificare prealabilă trebuie să respectați atât tu, chiriașul, cât și proprietarul în vederea rezilierii contractului. Tot aici, acordă atenție și situațiilor de forță majoră stipulate.

  • Cine plătește lucrările de reparații?

  • Din practică, reparațiile și costurile datorate uzului imobilului sunt suportate de către chiriaș, în timp ce acelea care implică lucrări ample – țevi de schimbat, instalații sanitare uzate tehnic, dar și electrocasnice ajunse la sfârșitul ciclului de viață, revin proprietarului.

    Întreabă de la început acest lucru și stabilește cu proprietarul cum vei acționa pe viitor. Să presupunem că mașina de spălat este foarte veche, nu are uscător inclus sau anumite programe de care tu depinzi în mod normal datorită activităților tale. Negociază cu proprietarul schimbarea acesteia sau înlocuirea ei din banii tăi dar cu scăderea respectivei sume dintr-o chirie ulterioară.

  • Cum poate fi modificată chiria?

  • Include ce decizi cu proprietarul în contractul de închiriere și evită astfel o creștere a chiriei în funcție de tendințele pieței sau dorința unilaterală a proprietarului. Aici intră și o eventuală reducere a chiriei asigurată de prevederea modificării chiriei din contractul de închiriere.

    Pe perioada pandemiei, unii proprietari au decis să reducă chiar și la jumătate chiria percepută. Contractul de închiriere cu toate clauzele incluse și un act adițional încheiat între proprietar și chiriaș, cu privire la noul cuantum al chiriei i-au ajutat atât pe chiriaș cât și pe propietar să facă posibil acest lucru în mod legal și rapid.

  • Cum și când se recuperează garanția?

  • Stabilește de la început recuperarea garanției chiar dacă acel moment ți se pare îndepărtat. Unele contracte de utilități prevăd emiterea de facturi trimestriale, la 3 luni. În acest caz prestabilește cu proprietarul cum veți proceda – fie veți merge direct la sediul reprezentantului de utilități și veți verifica suma de plată la momentul părăsirii imobilului, fie vei lăsa garanția până când respectiva factură se va emite automat, chiar dacă acest lucru nu va avea loc luna următoare plecării tale.

  • Care sunt costurile cu întreținerea?

  • Suprafața imobilului, zona, structura sa, toate acestea fac costurile de întreținere să varieze. Întreabă și cere-i proprietarului să-ți arate starea apometrelor dacă există, a repartitoarelor de căldură sau a centralei de apartament. De asemenea, nu uita că fondul de rulment revine proprietarului pentru plată și nu chiriașului.

  • Cum sunt vecinii?

  • Fă tot posibilul să afli cum sunt vecinii. De la statutul lor, dacă sunt tot chiriași ca tine, ceea ce poate însemna că se vor schimba mai rar sau mai des, până la obiceiurile și activitățile lor. Dacă în weekend sunt petrecăreți și ar fi bine să te înarmezi cu dopuri de urechi, dacă sunt extrem de matinali și ar fi bine să ai geamurile închise, orice detaliu te va pregăti în vederea interacțiunii cât mai plăcute cu aceștia.

  • Bonus: Unde îți poți parca mașina?

  • Locurile de parcare sunt o problemă în mai toate orașele indiferent că vorbim de un cartier rezidențial sau nu. Clarifică de la început dacă prin natura muncii sau activităților tale ai mașină și care sunt posibilitățile de parcare în zonă.

    Fie că ești la prima chirie sau ești căutător de cursă lungă a unei chirii care chiar să ți se potrivească, noi te putem ajuta. Credem că ai observat deja din toate întrebările cât de importantă este comunicarea. Noi punem mare preț pe comunicare și-ți vom asculta cu atenție toate nevoile pentru a găsi fix ce ai nevoie.

Este bine să ai un set de întrebări esențiale pe care să nu le ratezi la închiriere și poți folosi acest articol data viitoare când închiriezi un imobil.

Vrei să te asiguri că nu ai omis nimic? Apelează cu încredere la un consilier imobiliar care te va susține pe întreg procesul de căutare și găsire a locuinței perfecte. Noi suntem aici!